fredag 14 maj 2021

Konsthantverk i Lomma: Pernilla svarvar till både hår och lera

 

Pernilla Lantz är tredje generationen som driver Carlssons Hårmode i Lomma. 
En gång i tiden skötte hennes pappa mitt hårsvall. Sedan tog Pernilla över verksamheten. 
Det dröjde inte länge förrän hon började dreja mitt hår, om Herrskapet förstår vad jag menar. 
Pernilla skaffat sig en hobby: krukmakarens ädla konst. Skapa med lera. En uråldrig teknik. Keramik kallas det också för. Mycket svårare än vad du tror. 
I början smög hon upp sina små skapelser i keramik i skyltfönstret. 
Med åren tog det sig. 
Papiljotterna bytts ut mot lerans förunderliga värld, skulle man kunna säga. 
Numera med över 10 000 timmar i lerans grepp, har hon skaffat sig ett professionellt konsthantverk. 
Idag är det inte bara salongens skyltfönster som dekoreras, utan en hel vägg med Pernillas spännande skapelser av allehanda ting. 
Allt till försäljning. 
Pernilla Lantz brinner alltså få dreja, forma och bränna lera till keramik. Så när hon klippte och friserade bort min väldiga coronafrisyr, kände jag mig knappast som en lerklump. Utan som en glad fyr som åter såg livet från den ljusa sidan. 
En resa in i Pernillas förunderliga sköna värld.

 

Inga kommentarer: