fredag 7 maj 2021

Uppdatering: Äggdramat i Lommarondell-fåglar eller minkar boven i dramat

 

Det är säkert mycket som tyder på det. Andra fåglar är äggtjuven i dramat. 
På Facebook skakade mitt blogginlägg om krossade svan-eller gässägg i rondellen vid Strandvägen/Västkustvägen om läsarna. Själv höll jag mig i min text borta från spekulera vilken boven var. Anade andra fåglar som helt enkelt själ äggen. Mycket riktigt. Många gissade på fåglar. 
Närmast tycker jag vännen, Cege Grönlund-Svensson, kom. Han skrev kort och gott i sina kommentar: 
”Måsar, truten, kråkor och skator tycker om ägg.” 
Cege har naturligtvis rätt. 
En liten brunaktig fågel som heter Gärdsmyg, är det däremot inte. En Gärdsmyr äter helst kokta ägg, så det så. 
Kråkor, däremot, kanske till och med tar med sig egna bestick till Lommarondellen. 
Vem vet?
Uppdatering!
Lommas egen Huckleberry Finn har en stuga intill Höjeå å (Lommas Mississippi) kom med nästa bidrag. En bild på en mink på span efter fågelägg. 
Mycket troligt det också. 
Dramat trappas upp. 
Tack för bilden, Huckleberry Finn-förlåt-Pär Sturesson.