lördag 15 maj 2021

Spelberoende-Lommabo sköt sig

 

Vi kan kalla honom Torsten. Jag kände honom under många år. En ytterst trevlig och humoristisk människa. 
Ingen kunde sjunga snapsvisor som Torsten. Han blev snabbt sällskapets medelpunkt med sina makalösa historier. En glad skit, med andra ord. 
Därför slog det ner som en bomb, när en bedrövad hustru berättade för mig, att Torsten skjutit sig med älgstudsaren. Sedan rullades hela historien upp med Torstens spelberoende. Långt före Internets tid. 
Jag kommer tänka på min vän, när jag läser om den talangfulle fotbollsspelaren, Pawel Cibicki. 
På tisdag inleds rättegången. Pawel Cibicki, 27 år gammal, misstänks för mutbrott och spelfusk, enligt Sydsvenskan. Själv har han i förhör berättat om skulder och spelmissbruk. 
Det är så sorgligt. 
En lovande fotbollskarriär har kraschat. 
Cibicki lever, i alla fall. 
Min vän Torsten som bodde i Lomma orkade inte med spelkarusellen han fastnat i. 
Det blev bara värre och värre. 
Han försökte vinna tillbaka det som förlorats. Satsade allt högre och förlorade, givetvis. 
Det visade sig att han spelat bort rubb och stubb som bostaden, smycken, vänners pengar och andra lånade pengar. 
Ja, allt.
Renrakad, med andra ord. 
Frågade aldrig mig om han kunde få låna pengar. Därför slog det ner som en bomb i min familj, att vännen Torsten valt stoppa älgstudsarens pipa i munnen och tryckt av.
Självmord på det mest brutala vis. Om nu inte alla självmord är brutala.
Jag hade ingen aning om att han ens var spelare. Den sidan dolde han omsorgsfullt.
En fruktansvärd sorgsam berättelse.
Begravningen en extra sorglig historia. 
Många av begravningsgästerna hade blivit lurad på pengar av Torsten. 
Vreden påtaglig mot den sönderskjutna mannen i kistan.
Ja, det var hemskt.
Jag har valt hålla min vän anonym, med tanke på anhöriga. Och honom själv. Torsten är ett fingerat namn. 
Frid över hans minne. 
FOTNOT. Bilderna är en illustration.

 

Inga kommentarer: