tisdag 11 maj 2021

Jag träffade min första vaccinförnekare-i Lomma

 

Jag hade i min naiva inställning trott slippa träffa en vaccinförnekare i Lomma. Igår-måndag-blev jag varse om att så icke är fallet. 
Det var en äldre kvinna. 
Pensionär som jag. 
Vi sammanstrålade på en parkbänk ner vid småbåtshamnen. Runt omkring oss var det ett ivrigt putsande på båtmaster. Årets första ljumma sommarvind smekte vår kind. 
Av någon anledning som numera knappast är någon anledning, hamnade vårt samtal snabbt i vaccineringen mot covid-19. Jag berättade, att jag fått spruta 1. 
Mycket glad över det. 
Min lättnad stor. 
Kvinnan tittade på mig och sa: 
”Jag tackade nej till sprutan.” 
”Vad gjorde du,” svarade jag förvånat. 
”Jo, jag tackade nej. 
Litade inte på vaccinet.” 
Sedan satt vi tysta. 
Jag måste erkänna att jag knappt trodde mina öron. 
Kvinnan välutbildad. 
Verkade vettig i huvudet. 
Men något gått fel, för plötsligt sa kvinnan med oro i rösten och blicken mot fjärran.
”Nu har jag ångrat mig. Ska ta sprutan. Så nu får jag ställa mig sist i kön bland 18-59 år.” 
”Det var väl inte så smart,” kontrade jag. 
”Jag vet inte det,” fick jag till svar. 
Sedan skildes våra vägar. 
Jag förstod ingenting.
Över 14 000 döda i landet.
Sjukdomen livsfarlig.
Så tackar människan nej till vaccin?
Vilket skydd ger vaccination mot covid-19? 
Den här informationen gick Folkhälsomyndigheten ut med igår-måndag. (texten fortsätter efter bilden)

Vaccinationen skapar ett mycket bra skydd mot allvarlig sjukdom. Studier visar att de både skyddar mot att få svår sjukdom, lättare sjukdom och mot att bära på viruset och smitta andra. 
Det är dock inte säkert att alla som vaccineras får ett heltäckande skydd. Inget vaccin skyddar alla till hundra procent, så det är förväntat att några blir sjuka. Det gäller alla vaccin och inte bara de mot covid-19. 
Men om du som är vaccinerad blir sjuk i covid-19 får du oftast bara en lindrig sjukdom. 
Tre veckor efter dos 1 har du ett bra skydd av alla vaccinen som håller tills det är dags för dos 2. Det gäller både för Pfizer och Moderna samt för Astra Zeneca.

1 kommentar:

svempa sa...

Stå på dig Calle,du har så rätt.
Tänker man som damen ifråga, så tycker jag att all sjukvård skall indragas direkt för henne, HON har ju faktiskt tagit avstånd från detta SJÄLV ,med sitt beteende och uppförande.
Finns något som heter vildmark och enl. Min Synpunkt så verkar hon ju verkligen att höra hemma där och inte här i ett civiliserat samhälle.
Varför denna folkvandring, har du bott i en hydda det mesta av ditt liv Hur skall du kunna bli civiliserad bara för att du flyttar ifrån detta?
TITTA PÅ VÅRT SAMHÄLLE,snälla och inte på allt som sker i Medelhavet, låt detta stanna där.
Vi (Sverige) är INTE PROBLEMLÖSARE
för hela världen, vilket vissa av våra styrande tror.
Finns endast ett parti som står rakryggat idag och tar all skit utan protester och försvarar SVENSKEN som människa och dennas tro.
Kom gärna med andra Goda idéer vad vi skall göra för att stoppa detta VANSINNIGA tänkande som våra sk.styrande har i dagsläget.
+- noll.Tänker på Falety Towors eller något liknande, med John Cleasy(vårt egna galna samhälle)
(Ursäkta stavningen)