tisdag 4 maj 2021

Lomma sämst i klassen: Glasögonormarnas helvete-spiggregn

 


Ser till min förskräckelse SMHI:s väderprognos för Lomma i dag och i morgon. 
Mycket regn. 
Möjligen alla varianter: ihållande ösregn, regnskurar, duggregn och min egen variant-spiggregn. 
Ni vet när det varken är någonting men ändå är något som till exempel spiggregn: små osynliga droppar som hjärtlöst landar på just dina glasögon. 
Otroligt irriterande. 
Jag vet. 
Har varit glasögonorm i snart 50 år. 
Då är det bättre med en rejäl regnskur eller varför inte ihållande ösregn, för då vet man vad man får: lockdown av dina glasögon. Duggregn ställer naturligtvis också till det. Förr eller senare förvandlas man till ett blindstyre. 
Däremot spiggregn är en helt annan sak. 
Irritationsmässigt vill säga. Snabbt river man av en hel katalog med svordomar. 
Tropiskt regn har jag upplevt några gånger i mitt spännande liv. Nu pratar vi om skyffall när alla himlens portar öppnar sig. Det ser ut som en gråmulen rytande vägg utanför ditt fönster. 
Då stannar man inne. 
Lämplig plats är också närmaste bar. 
Vindrutetorkare på dina glasögon? 
Kan det vara något? 
Nä. 
FOTNOT: ordet spiggregn är en egen uppfinning, så det så.

 

Inga kommentarer: