måndag 13 januari 2020

Världen är galen

Det sprack nästan redan i starten av 2020. 
Redan den 3 januari i år raderade Donald Trump ut generalen och terrorstämplade, Qassem Soleimani från Iran, på Bagdads flygplats. 
Han fick en amerikansk missil i huvudet. Av bilkortegen återstod endast några plåthögar. Av generalen ett finger med en ring. 
På ett ungefär, kan vi väl säga. 
Den 8 januari gör sedan Iran årets självmål, så här långt, vill säga. Skjuter ner ett civilt trafikplan på sin egen hemmaplan, Imam Khomeini International Airport. 176 människor förintas. 
Amir Ali Hajizadeh, högste befälhavare för Islamiska revolutionsgardets flygvapen, har personligen tagit på sig det fulla ansvaret för tragedin. 
”Önskade jag vore död,” sa han. 
Tala om självmål. 
Det gick alltså åt helvete med fred i 1000 år som jag skrev på en löpsedel i slutet av 2018. Det är gått åt helvete, så många gånger sedan jag skrev den löpsedeln, att jag tappat räkningen. Människan är fan i mig inte klok. 
Idag-13.1-skrev för övrigt Aftonbladet (texten fortsätter efter text/bild):
Fast redan på självaste nyårsaftonen 2019, blev jag först med nyheten. Om nu någon brydde sig. 
Jo, mina grannar, Boel och Benny, för Benny gjorde som jag. 
Kliade sig i ögonen. 
Det har vi fortsatt göra, för vintern är varm och hasseln blir då alla pollenallergikers pina. Gud vare med oss. 
Glöm inte att Kristi Brud står inför rätta denna veckan.

Inga kommentarer: