fredag 10 januari 2020

Torsk i truten-så fick jag en babysjukdom

Torsk i havet. 
Känner vi till. 
Kris för torsken i Östersjön, har Rapport berättat för oss om de senaste 15-20 åren. Torsk på Tallin, har vi också hört talas om och skrattat åt. 
En klassiker. 
Torsk i truten, är mindre vanligt. 
Absolut inget att skratta åt. 
Snarare tvärtom. 
Däremot kan små bebisar, drabbas av svampinfektion i munhålan. Då kallas det som bekant för torsk. 
Även vuxna kan torska på svampen. 
Då heter svampen Candida albicans. 
Inte kantareller, precis. 
Det har jag gjort. 
Torskat.
Flera gånger till och med. Bara för jag tar astmamedicin: heshet, beläggningar på tungan, irritation i halsen och munnen. 
Och jag är inte ensam. 
Många astmatiker som jag, åker på den här obehagliga svampinfektionen i samband med behandlingen med Pulmicort. En succéartad medicin som AstraZeneca tjänat miljarder på, men kan ha obehagliga biverkningar. 
En är alltså svampinfektionen som skördas bort effektivt med ett receptbelagt medel som heter Nystatin Orifarm. 
Läkemedelsbolaget som tog fram medicinen har Lidl-familjen i sin tidigare ägarstruktur, men lär inte ha någon koppling till den kända stormarknadskedjan. 
Synd. 
En god poäng annars. 
Fast vem vet. 
Världen är som bekant inte att lita på. 
Torsk-så länge.

Inga kommentarer: