fredag 3 januari 2020

Minst 1000-dagar-Järn & Färg kvar i centrala Lomma

Det här är Hans-Inge som står och viftar med ett papper. Något av en kändis i byn.Han driver populära Järn & Färg tillsammans med sin son Jocke. 
När Lomma drog igång sitt väldiga omvandlingsprojekt, för många år sedan, gick företaget en oviss framtid till mötes. 
För mer än sju år sedan, skrev jag på bloggen, om de tänkta framtida flyttplanerna. Där står vi än i denna dag.
 ”Ja, fortfarande är allting oklart. Det blir det i minst tre år till,” säger Hans-Inge till mig, när vi denna tidiga morgon sammanstrålar på ett dystert Centrumtorg i Lomma. Segt, väldigt segt, med andra ord. 
Hans-Inge och sonen Jocke, har lyckats med konststycket, att förvandla sin järnhandel till något av en lanthandel utan mat och dryck. I stället har denna unika variant av lanthandel, fyllts med tusen och en saker. 
Det är till Hans-Inge och Jocke Lommaborna vallfärdar när man behöver en skruv, lampa, stekpanna, spik, julljus, hammare, spade, potatisskalare eller vad fan som helst. Lomma Järn & Färg har det mesta, utom då mat och dryck. 
Möjligen torrfoder till hunden, akvariefiskarna och kattmat. 
Jag älskar denna organiserade röra som får mig tänka på ungdomens lanthandlare. En numera flydd tid. 
”Jag hade väl tänkt lägga av,” säger Hans-Inge vidare som-tror jag-fyller 75 år i år.  En värdig ålder, för en gentleman.
”Men Jocke blir 50 år, och vill köra vidare, så då gör vi det,” fortsätter Hans-Inge. Flyttningsplanerna? 
Då blir Hans-Inge som en mussla. Viftar endast med sitt papper. Inget klart alls, men ett stalltips är i trakterna med koppling till motorvägen. 
Men visst är det en skön röra i butiken. 
Snacka om lanthandel.
En modern sådan med tusentals prylar.
Vem kan inte älska detta? 

1 kommentar:

Magnus Olsson sa...

Vi behöver lokala handlare. Det borde kommunen förstå.

Magnus Olsson