tisdag 31 december 2019

Våren har kommit till Lomma-Gott Nytt År!

Jag bär på ett säkert vårtecken-pollenallergi. För min egen del behövs inga pollenprognoser. Hela jag är nämligen en egen pollenprognos. 
Vi avslutar 2019 och inleder 2020, med att våren har kommit till Lomma. Jag vet det, bombsäkert, för jag har kraftiga allerginysningar som kan flytta ett helt tågsätt. Ögonen kliar. Droppar fram. 
Jag vet sedan tidigare att det är hasseln som börjat blomma. Har genom åren (73 år) lärt mig ett och annat. Citerar ändå kunskapen. 
”Milda höstar och vintrar kan hasseln börja blomma redan i december. Det brukar inte vara någon omfattande blomning utan enstaka buskar som i sin tur bara sprider pollen från några av sina hängen. 
När det blir kallt ”stängs blomningen av” utan att hängena tar någon skada. 
När det sedan blir några dagar med milt väder kan hasseln fortsätta med sin pollenspridning.” Jag tog en tur till kullen ner mot havet, en bit bort därifrån jag bor. 
Mycket riktigt. 
Jag fann boven i dramat: hasseln. 
Gott folk, våren har kommit till Lomma. 
Det var väl en trevlig nyhet, innan skjutningarna och sprängdåden börjar igen. Champagne på er.

Inga kommentarer: