fredag 20 december 2019

En julafton med MYCKET snö i Lomma-år 2010

Jag skrev på bloggen om snöfria jular i Lomma. Så har det mest sett ut sedan julen 2010. Då var det verkligen snö i Lomma kommun. 
Enormt mycket snö. 
Inget vi skåningar är direkt vana vid. 
Ändå hävdar vissa på Facebook, att det var snö i Lomma förra årets julafton. Någon åkte t o m pulka. 
För få klarhet i snöläget julaftonen 2018, hörde jag mig för med experterna på SMHI. Klimatolog, Sverker Hellström, på SMHI, svarade mig så här: 
”Vi har inga mätningar direkt i Lomma. Men Lund och Landskrona hade fläckvis med snö på julaftons morgon, men resten av julen var det barmark.” 
I det är sammanhanget menar man fläckvis ca 2 cm snö. Mycket klokare än så, blir vi inte. Visst går det att åka pulka, fläckvis, men hur kul är det. 
Här nedanför två bilder till från julaftonen 2010. 
Det kallar jag för snö.

Inga kommentarer: