söndag 29 december 2019

Rapports haveri: Kaosartade trafikolyckor i Dalarna-16 personer drabbade

I går eftermiddag-lördag-vaknade nyhetschefen i mig. 
Två allvarliga trafikolyckor i Dalarna. 
Vid 15.30-tiden inträffade en svår olycka i Yttermalung på E16. Fyra bilar inblandade i en våldsam krasch. 
Två av bilarna frontalkrockade. 
Åtta personer inblandade i olyckan. 
Vid 16-tiden inträffade ännu en svår trafikolycka på riksväg 70, utanför Älvdalen. En minibuss och två personbilar krockade, med åter åtta personer som drabbades.
Det blev nästan på för mycket.
Dalarna tömdes på ambulanser. 
Även från Norge fick man rekrytera ambulanser. 
Ni kan själva föreställa er vilket kaos på de båda olycksplatserna. Jag fångade snabbt upp händelsen. 
Den gamle nyhetschefen i mig gick i gång. 
Närmaste akutsjukhus var Mora sjukhus på Lasarettsvägen.  Det finns ytterligare ett aktusjukhus i Dalarna. I Falun, men dit är det ytterligare över 8-10 mil. Så Mora fick hela rasket. Vilken rysare.
”Belastningen i Mora kan inte vara att leka med”, sa polisens talesperson till SVT:s hemsida. Rapport sänder klockan 18.00. 
Jag bänkar mig, för att höra närmare om de båda stora olyckorna. Döm om min förvåning, när man inte sa ett ljud om det inträffade. 
Tänk om trafikolyckorna, med ett halvt dussin ambulanser på plats, inträffat i Stockholmstrakten. 
Vilket pådrag från Rapport. 
Nu inte ens ett litet telegram. 
Mycket bättre blev det inte i Rapports nyhetssändning kl 19.30. 
Helt otroligt. 
Amatörjournalister. 
Rapport havererade i mina ögon. 
Först i sändningen 23.20, kom så nyheten om de våldsamma trafikolyckorna i Dalarna. Med dessutom en dålig och ofullständig illustration-se bilden här nedanför från sändningen. Det hade varit enkelt lagt upp en mobiltelefonintervju med både polisen och samt en läkare på Mora sjukhus. 
Men, ack nej då. 
En gammal nyhetsjournalist som jag gnisslade tänder. 
Så här får verkligen inte en nationell nyhetssändning skötas. 
Skärpning!

Inga kommentarer: