onsdag 11 december 2019

Julnöt knäckt: Tomtarna ett vinnande fotbollslag

Jultomten är definitivt på ingång. 
Själv fick jag årets första tomteupplevelse i en över 60 år gammal fotbollsbok. Jag fann ett fotbollslag som hette, Tomtens IF, och spelade i en gärdsgårdsserie. 
Min förvåning stor. 
Tomten hade alltså ett eget fotbollslag 1957. Mycket ska man då få uppleva innan öronen ramlar av. I detta fallet var det ögonen. 
Min nyfikenhet väcktes och ett journalistiskt grävjobb tog sin början. Jodå, alldeles riktigt. Tomtens IF fanns än i denna dag. 
Jag hittade detta fotbollslag, både på Facebook och i Gudhem utanför Falköping. Inte illa alls.
Gudhem-en plats med svenska historiska rötter som får Jimmie Åkesson att (h)jula omkring som en lycklig tok. 
Gudhem-känt från Arn-filmerna samt klosterruiner från 1100-talet. 
Något av en svensk vagga. 
Finns väl bara allsvenska Sirius i Uppsala som kan matcha den svenska historien. Sedan infann sig en liten besvikelse. 
Fotbollslaget.
Tomtens IF.
Spelade inte alls i några tomtedräkter. 
Fann inte ens några spår av någon tomte på deras hemsida. 
Hur har man kunnat missa den givna PR-poängen? 
Titta på bilden här nedanför. 
Tomtens IF vann i år (grattis!) division 6 Falköping som serien heter, med samma spelardräkter som Häcken har i allsvenskan. 
Men var fan är tomten? 
Min vinjettbild med tomten och bollen hör inte till Tomtens IF. 
Synd. 
Fördärvar nästan julen för mig.
Man får aldrig vara glad. 

Inga kommentarer: