torsdag 19 juli 2018

Det hände också i Lomma: När jag mötte Franco som flydde från döden

Ibland blir livet inte riktigt som man tänkt sig. 
Det kan bli bättre. 
För Franco Khachi blev det mycket bättre. 
För min egen del som fick hans story om flykten från döden, blev torsdagen också mycket bättre. 
Min el-skoter skulle få service på Hjälpmedelsteknik i Lomma av Franco. Det blev alltså mer än så. 
Franco kom från Iran som flykting till Sverige 1987, 20 år gammal. Han orkade inte med allt dödande i det oerhört blodiga kriget mellan Iran-Irak.  
En miljon iranier dödades. Människor användes som minröjare. Bara för sprängas i luften. Oerhörda grymheter. Barn offrades på slagfältet. Gas. Ja, allt som kunde döda.
Kriget pågick mellan 1980-1988.
För slippa dödas i kriget valde Franco fly för sitt liv. Under tre månader gick han nattetid över berg och dal. Målet var komma fram till Turkiet. 
Vandrade under kulregn på nätterna och låg gömd på dagen. En desertör skulle bara infångas. Döden fanns där varje sekund. 
”Det var fasansfullt. Ibland har jag lekt med tanken skriva en bok om allt man var tvungen gå igenom,” berättar Franco för mig. 
Tog sig igenom gjorde han. 
Hamnade efter stor dramatik till slut i Turkiet. Utan varken pass eller pengar. Resan ut i det okända fortsatte. 
”Jag hade ingen aning om var jag skulle hamna”, fortsätter han. 
Det blev Sverige. 
Ett för honom helt okänt land.
Numera pratar han flytande svenska. Är en fena på hjälpmedelsteknik. Server min el-skoter efter alla konstens regler. 
Har världen som arbetsplats. Senast var han i Japan. 
”Ett fantastiskt land,” säger Franco och ser lite drömmande ut. 
Franco Khachi har lyckats och jag blir så glad.
En liten berättelse om en stor människa.
Ibland blir dagen inte riktigt som man tänkt sig. 
Den blir bättre. 
Det fick bli en selfie av oss båda på det.
Och min elmaskin blänkte som ny. 

Inga kommentarer: