onsdag 18 juli 2018

När livet blir lätt som en plätt

Ni vet hur det är. Antingen ni är man eller kvinna. Du har lämnat bilen för den årliga 1000-mila servicen. Du vet att det i värsta fall kostar dig, lika mycket som en tripp till Mallorca. Det blir till knapra skorpor en tid. 
Jag köpte min el-skoter för snart ett år sedan på Hjälpmedelsteknik i Lomma. Den har gett mig ett nytt liv. 
Efter fyra års isolering i hemmet, kom jag ut i samhället. Fick möta människor: kramar, slängkyssar och-inte minst-glada tillrop. 
Plötsligt bläddrades själva livet upp för mig. 
När jag glider omkring med min el-skoter i byn, älskar jag varje sekund. Visst, jag laddar min maskin varje natt med el. 
Sedan är det bara till att köra.
Lätt som en plätt.
Med sin topphastighet 10 km/tim, räknas den in som gånghjälpmedel. Det räcker mer än väl för mig. 
Nu är det tid för den där servicen. 
”Antingen blåser vi rent kolet eller blir det ett nytt kol. Det är allt,” säger bossen för Hjälpmedelsteknik, Jonas Christensson till mig-se bild här nedanför. 
Det känns som en droppe i havet. 
Jämförelsevis med bilen.
Kan omöjlig kosta lika mycket som en resa till Mallorca. 
Fast vem vet? 
Ni har ju sett hur det gått för Miljöpartiet, sedan Gustav Fridolin stod och jonglerade med en kolbit i TV. 
Efter det har livet inte blivit lätt som en plätt för Miljöpartiet.
Surt, sa räven. 

Inga kommentarer: