lördag 28 juli 2018

Calle Rockbäck berättar: Så knäcks vi av sommarhettan

De senast dagarna har jag bokstavligen talat suttit fast i hallen med min el-skoter. Kvicksilvret rusar i topp. Sjukvården larmar och står i: äldre och sjuka ska hålla sig inne, sitta med fötterna i kallt vatten, ta en sval dusch, dricka som en elefant. 
Jag har gjort allt det där. 
Utom fötterna i kallt vatten. 
Funkar inte när man också måste ha kompressionsstrumpor i hettan. Många av oss äldre tvingas nämligen bära dessa varma strumpor. 
Rena tortyren. 
Annars blir benen och fötterna stora som, just det, elefanter. 
Ute pendlar det mellan 30-40 grader. 
Inne 28-30 grader. 
Natt som dag. 
Svenska hus är byggda för sträng kyla. 
Därför blir väggarna heta som byns smedja. 
Är du i riskgruppen vilket jag är som multisjuk, vet jag att lampan kan slockna. Därför har jag stannat inne. 
Fastnat i hallen med min el-skoter. 
Bäst så. 
Rädd om mitt liv. 
Sommaren bjuder mig också på torra ögon. En annan ålderskrämpa, men nog så besvärlig. Gör mig trött som en häst (rena djurparken). 
Bloggen borde få vila i all stillhet. 
Hur jag fixade till skandalen med vårdbolaget i Lomma, är egentligen en gåta. Jag borde inte orkat med ett sådant tungt race. 
Nej, jag får kyla ner mig. 
Hustrun-vem annars-fann en liten märklig tingest i frysen. Minne från när barnen var små. Nu ligger far med ett fruset äpple på huvudet. 
Ja, jag säger då det.

Inga kommentarer: