fredag 20 juli 2018

Efter 80 dagars torka-regnet kom till Lomma

Det har regnat i Lomma i veckan. Denna torkans sommar som inte är som andra somrar, blir några regndroppar en nyhet. Min förtjusande grannfru, Boel, har samlat veckans skvättar i sin regnmätare. 
”15 millimeter har vi fått,” förkunnar Boel högtidligt för mig. 
Vi står nästan givakt inför dessa millimeter med regn. För när ”Hela Sverige brinner” som Aftonbladet skriver, är det något extra fint med 15 millimeter regn. 
Nu står vi inför två problem. 
Hur länge är det sedan regnet föll över Lomma? 
Boel vänder och vrider på sina tankar om regn. Lite dugg räknar vi inte med. Till slut kommer vi fram till att Lomma måste haft 80 dagars torka innan regnet föll i veckan. 
En eftermiddag i veckan som gått, klippte vår Herre till med hela 5 millimeter. 
Bara en sådan sak. 
Vårt andra problem var hur vi skulle illustrera innehållet i Boels regnmätare (15 mm) för dig som läser bloggen. 
Då slog det mig. 
Det råder något av krigsläge med alla skogsbränder i Svea Rike. Jag tog helt enkelt fram min fars snapsglas från andra världskriget. 
Stiliga saker. 
Takt i ton. 
Ska det vara, så ska det vara. 
Riktigt goa snapsglas. 
Mätte upp innehållet i regnmängden. Det blev inte ens två fyror i glasen. Far drack alltid renat i glasen. Nu blev det två supar vatten.
 Jag tror jag får gå över och bjuda Boel på en sup. Det är hon värd. 
Skål, borgare och bönder!

Inga kommentarer: