fredag 27 juli 2018

Sommarens glassfest skapar nya jobb i Lomma

Efter alla mina skriverier om Lommas havererade äldrevård, känns det skönt får landa i Lommas glasshav. 
För några veckor sedan skrev jag om glassboomen i Lomma. Aldrig tidigare har det konsumerats så mycket glass som denna sommaren. Glassaffärerna går alltså mer än strålande. 
”I dag är vi 23 personer. Nu behöver jag anställa fyra till. Vår glasstillverkning går på högvarv. Det är samtidigt väldigt bra att glassfesten skapar nya jobb i Lomma,” säger Anders Walterström som driver Glassfabriken i hamnen. 
Utan att blinka räknar han med att glassfesten kommer hålla i sig. ”Augusti och september också”, fortsätter han. 
För dagen finns inga tecken i luften på något annat. Meteorologerna på SMHI ser nästan uppgivna ut. 
Bara sol, så långt ögat når. 
Och då ännu mer glass, för kyla ner medborgarna. 
Hamnkiosken, en liten glasspärla en bit från mitt hem, slår numera inte igen butiken förrän efter 22-tiden på kvällen. 
Badlivet pågår nämligen i stort sett dygnet runt. Extremhettan en märklig upplevelse. Hamnkiosken har AC i kuren. 
”Dygnet runt. Annars hade ingen kunnat jobba där. För inte tala om glassen,” säger Ola Åkesson och pustar ut. 
Pustar ut gör jag också. 
Tror jag tar mig en kall dusch. 
(bild på Olas Hamnkiosk här nedanför)

Inga kommentarer: