söndag 23 augusti 2009

Sällsamheter i Lomma: från blodvite till...




Varning utfärdas!
Kanten på Centrumbadets trappsteg i Lomma är nästan rakbladsvassa. Vi är många som skurit oss i sommar när vi klivit ner för ett dopp.
Nu har tydligen kommunen ryckt ut och inspekterat otyget.
Något måste, hur som helst, göras. Annars får väl vi bada med fil.
Det finns mer som gör ont här i livet, tandläkaren tex.


Hur var det då med den där jättekastanjen som finns på gårdsplanen i Brohusområdet, alltså den del som ska jämnas med marken. En gång i tiden var det ett gästgiveri.
Saknad?
Ja, utan tvekan.
Lomma växer så det knakar.
Ryker då detta gigantiska träd?
Jag har ingen aning, men det vore synd. När jag så svänger runt en dyster syrénbuske, springer jag på vännen ”Vita Käppen”.
-Nej, den är kryssad och ska bevaras. Kastanjen planterades av Kurts frus föräldrar för 80 år sedan, förklarar ”Vita Käppen” för mig.
Tack, säger jag.
Vem fan var Kurts frus föräldrar?
Skit samma.
Jag bestämmer mig för gå hem, men först måste jag titta till stensamlingen.
Ja, inte blir man klokare på livet efter det studiebesöket. Jag tog i alla fall en bild så även ni kan njuta av högen.
Det vilar lite spännande stenålder över samlingen. Man kan tänka sig ett kungarike för begravda hövdingar.
Märklig hobby vissa har...

Inga kommentarer: