måndag 24 augusti 2009

När Calle Rockbäcks BLOGG griper in:

BLOGGEN är som ni vet damernas egen riddare. När så en kvinna från Lomma hör av sig som fått kallelse till Lu Screeningenheten LUND rycker vi ut med pukor och trumpeter.
På kallelsen framgår det att det rör sig om en mammografihälsokontroll. Fast med fet stil stod det alltså LU SCREENINGSENHETEN.
Rena skräckfilmen. Nästa fel-fast rätt- är själva adressen, Lasarettsgatan 26.
Jag ringer sjukhuset och undrade var Screeningen ligger.
-Svar, vet ej, svarar en vänlig dam i växeln. Jag kopplar till portvakten.
-HA, HA, svarar portvakten. Och fortsätter:
- Det ringer mängder varje dag och undrar. Det ligger på blocket, alldeles före den gamla akutmottagningen.

Varför då inte skriva i kallelsen att mammografimottagningen ligger i gaveln till vänster på själva sjukhusblocket? Det står på alla andra kallelser man får från sjukhuset, alltså att dit du ska ligger inne på BLOCKET.
Region Skåne har lagt ut verksamheten till Unilabs AB i Helsingborg. Förr låg mammografin på S:t Lars-området i Lund.
Jag ringer Unilab.
-Vi är nya på det här, så det kan bli lite fel. Det får vi rätta till, säger företaget.
Tack säger jag.
Och God Jul alla kvinnor som läser BLOGGEN. I framtiden kan vi kanske hoppas på vettiga kallelser till Lund från Unilab i Helsingborg.
FOTNOT: Den trevligt hemsnickrade tomten på vinjetten fann jag vila sig mot ett murket staket på en ännu mer murken trädstam uti Lomma. Tomten är husvill, för där Tomten en gång i tiden bodde var det tomt. Tomtens hus ska nämligen rivas.
Är det någon som vet något om denna rara tomte?

Inga kommentarer: