lördag 8 augusti 2009

EXTRA-EXTRA: Jan som lever mitt i orkanens öga!

Bloggen har fått storfrämmande, nämligen Jan Moller från Baton Rouge, Louisiana, USA. Han är svenskättling men amerikansk journalist och jobbar på New Orleans största dagstidning, The Times-Picayune.
Jan är nu på besök hemma hos mig. Givetvis blir det prat om orkaner. Orkansäsongen hemma i Louisiana är snart på väg in igen. Den är samma visa varje år i slutet på augusti och in i september.
Värst var det 2005 då Katarina drog in och nästan på blåste bort New Orleans. Jan fanns på plats och skildrade förstörelsen från första parkett. Dramatiken stor. Förra året kom orkanen Gustav som var rätt så vass den också. Jan fanns givetvis mitt i stormens öga.
-Jag hoppas jag inte hinner hem till årets orkansäsong, säger han. Det är alldeles fruktansvärt.
Vad gör jag då?
Jo, jag tar Jan med mig och tar en bild på honom med Lommas eget minnesmärket av stormen som drog in över byn annandag jul 1902. Den gången steg vattennivån med 2,6 meter.
-Blaha-Blaha, säger Jan och så skrattar vi och går hem och kyler av oss med en pilsner.


Inga kommentarer: