torsdag 6 augusti 2009

Cirkusliv i Lomma: I natt revs hela rasket





När folket i Lomma går in i nattdvala, får jag mig till livs min häftigaste cirkusföreställning.
Redan innan den riktiga föreställningen är slut börjar förberedel
serna för uppbrott. Jag dyker lagom upp när det stora tältet börjar monteras ner som en rullgardin över nattmörkret i Lomma.
Det vill jag lova är ett praktfullt skådespel. Allt sker under en märklig precision. Alla momenten sitter i ryggmär
gen på cirkusarbetarna från ett tiotal olika länder. Här kan vi tala om samarbete över alla gränser. Europaparlamentet borde ha varit på plats.
-Allé, allé!

Cirkusropet framför alla andra. Jag hörde det redan som barn, när jag besökte Cirkus Zoo:s djurstallar i Malmö.
-Allé, allé
!
I natt bar det iväg med hela rasket till Limhamn. Cirkus Maximum kör en ny föreställning i kväll.
Efter att följt cirkusen under hela onsdagen i Lomma, kan jag bara konstatera:
Hur orkar dom!
De är makalösa.
Dygnet runt.
Verkar det som.

Inga kommentarer: