måndag 14 november 2022

Historia skrivs: Råttan nobbar osten i Lomma-Dumlekola favoriten i fällan

 

I alla mina tider har råttfällan laddats med en läcker ostbit. Ett säkert lockbete. Inte ens den minsta lilla mus kan stå emot lockelsen av en bit ost i fällan. 
Det var då det. 
Nya tider vankas. 
Modernare metoder. 
Jag måste erkänna, jag har inte alls hängt med utvecklingen i branschen. Rått-och musjakt inte direkt min första prio här i livet. 
Andra försörjer sig på det som Håkan Kjellberg. 
”Mitt tips är att ladda slagfällan med något klibbigt som mössen tycker är gott, som choklad, nougat eller en Dumlekola, förklarar Anticimex skadedjursexpert, Håkan Kjellberg, på deras hemsida. 
Därför laddas numera råttfällorna i Lomma företrädesvis med den populära kolan. 
Pappret plockas bort. 
Godiset är serverat. 
Den klassiska osten ett minne blott. 
En bit ost slukas lätt som en plätt. En kola är sötare och godare, samt betydligt segare sätta tänderna i. 
Tar sin lilla tid. 
Och det som är så gott, tycker råttan eller lilla musen. Just då smäller det. 
Osis. 
Där satt den. 
Dagens mus-och råttfällor har många olika ansikten. Tegelstenen på bilden här nedanför, är till för inte fällan i plast ska blåsa bort. 
Får jag en kola? 
Tack.

 

Inga kommentarer: