lördag 19 november 2022

Attacken på julmusten: Här testas Trocamust!

 

Julmusten är en helig ko på julbordet. För barnen många gånger viktigare än både sill, skinka och kålen. Även vuxna värnar om julmusten. 
Helst föredrar jag själv Apotekarnes. Den har allt som en julmust ska ha. Får mig åter bli barn på nytt. Inte minst etiketten. Tomten som aldrig når fram till dörren med granen. (texten fortsätter efter bilden)
I år kom så attacken på julmusten. Spendrups körde fram Trocamust. Längst upp till höger på bilden(gul etikett) av julmustflaskor stod fidusen som jag skrev om på bloggen i onsdags. Måste testas. 
Köpte med mig en flaska hem. Slog upp ett glas Trocamust. Lät vätskan rulla runt några varv. Smuttade och smackade som det var ett årgångsvin från Toscana. Mild kryddning av humle trädde fram. Söt i den svarta färgen. För säga något jag inte begriper mig på. 
Smakade faktiskt mest, just det, must som Trocamust, om Herrskapet förstår vad jag menar. Svårare än så var det alltså inte. 
Etiketten på Trocamusten ett sorgebarn. Andas inte det minsta jul. Kunde lika så bra vara en midsommarmust. Dessutom är julen gul(etiketten).
Bara ett sådant jättefel.
Rött kort. 
Därför känns och smakar Apotekarnes mer som en äkta julmust. Tablå!

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan bara hålla med. Tråkig etikett. Kunde ju varit juligare än den.