tisdag 29 november 2022

Julfest Lomma: Det började med en korv-slutade med krasch i häcken (jag satt fast)

 

Julfester har man varit på en hel del i sitt händelserika liv. Det har dukats upp till julbord, snaps och dans kring granen. Jag har t o m upplevt kolleger som ramlat in i granen. Tala om tomteri och bjällerklang. 
På äldre dagar har det mest blivit stillsamma familjefester med grillkorv, kakor, julmust och alkoholbefriad glögg. Precis så gick det till när min brf Skrattmåsen i Lomma kallade till årets julfest med tänd gran som ingen ramlade in i. Någonstans från pep det också fridsam julmusik. Stämningen trivsam mellan goda grannar. (texten fortsätter efter bilden)
Plötsligt bröts den förtrollade julstämningen av ett rop: 
”Han har fastnat i häcken.” 
En annan röst fyllde på med: 
”Det är Calle Rockbäck.” 
Mycket riktigt. 
Jag anfölls av den så här års avlövade häcken. Satt fast som i ett skruvstäd. 
Kom varken fram eller tillbaka. 
Mitt ena framhjul på el-scootern skar ner i häckens lösa jordmylla. Det bar sig inte bättre än jag kraschade in i något som kändes som ett monster av grenverk-se vinjettbilden. 
Där satt jag som en annan tokig tomte utan bjällerklang. Brf Skrattmåsens julfest tvärnitade. 
Det var egentligen inget att skratta åt. Fast jag bjuder på det. 
Hjul som jul. 
Tomtarna, Peter och Benny, skyndade till hjälp. Efter ett visst slit och bök fick de loss julfesten märkligaste ekipage. 
Tack ska ni ha. Det gjorde ni bra. 
Festen fortsatte. 
Jag körde hem och slickade den yra tomtenissens sår och kvistar i hår. 
Så kan också en julfest sluta. 
Här nedanför julens hjältar, Peter och Benny.

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja ja.... Alkoholfri... Glögg, hm hm!!!! 🎅🥳🥴