söndag 27 november 2022

Lomma kvider: Rör inte mitt snus-EU vill krossa en miljon svenskars fröjd och lycka

 

Själv testade jag för första gången snus för snart 60 år sedan. I ungdomligt övermod. 
Lössnus. 
Ärligt talat. 
Det var ingen hit. 
Spottade och fräste som en ilsken kobra. Portionspåsar var ännu inte uppfunnet. 
På den tiden var det mest gamla gubbar som köpte sitt snus i lanthandeln. Fick det inslaget i ett brunt papper. Starka saker som brände sig fast under överläppen. 
1967 kom så den runda dosan. Röda Lacket, om någon minns den. (texten fortsätter efter bilden)
En rund röd dosa. Lössnuset poppades upp. Målgruppen var vi ungdomar. 
Givetvis åkte vi dit. 
En kort stund.
I alla fall jag. 
Det var först under några år in på 1970-talet som portionssnuset såg dagens ljus. 
Tre Ankare. 
Fruntimmerssnus, sa vi tuffa grabbar. Nej, jag gick vidare till grovsnus. 
Ska det vara, så ska det vara på riktigt, liksom. Det blev både cigaretter och snus.
Truten full.
Cigaretterna plockade jag bort för mer än 30 år sedan. Snuset blev kvar.  
Nu är snuset åter under attack. EU verkar hata en miljon svenskar som snusar. 
Redan för tio år sedan ville man införa ett totalförbund mot allt snusande. Det blev ett Herrans liv bland oss snusare. Den gången vann vi matchen. 
Nu vill EU chockhöja snuset. En dosa kan komma kosta 120-130 kronor. 
Vettlöst. 
Fast den var den borgerliga regeringen i Sverige som började. Redan när de kom till makten 2006 höjdes en dosa från ca 18 kronor till mer än det dubbla. 
Tack för det, Fredrik Reinfeldt. 
Nej, tacka vet min morfars snusdosa. Snuset kostade några korvören. 
Det var bättre förr.

 

 

Inga kommentarer: