onsdag 23 november 2022

VM Qatar: Känner jag VM-skam?

 

Inte ens Ankeborg hade skött en turnering så illa som FIFA. Det är helt obegripligt dåligt hanterat. Därför kan jag redan nu efter sett de åtta sända VM-matcherna konstatera: fotbollen är trots allt en vinnare. 
Jag såg ett Frankrike i tisdags kväll som var något helt fantastiskt. De spelade verkligen skjortan av Australien (vinst 4-1). 
Vilka lirare. 
Tekniken ljuvlig att skåda. Mbappé ägde en överväxel som fick australiensarna se ut som fastfrusna i kvällsvärmen. En modern fotboll som lämnar alla andra lag bakom sig. 
På lördag möter Frankrike Danmark. Ingen rolig uppgift för tränaren Hjulmand. 
Känner jag då VM-skam för jag river av fyra matcher om dagen? 
Nej, verkligen inte. 
Fotbolls-VM finns i mitt DNA. 
Såg själv Västtyskland-Argentina på Malmö Stadion 1958. Jag var 11 år. En upplevelse av sällan skådat slag. Där blev jag vaccinerad. Det var VM i fotboll i sprutan.
För alltid. 
Det kan inte ens FIFA göra något åt. 
Nu får jag sluta. 
Dagens första match, Marocko-Kroatien börjar snart. Då kör vi Ankeborg.
Lomma är på banan.

 

Inga kommentarer: