söndag 27 juni 2021

Lommakvinna med krut i-bjöd mig på chilimarmelad

 

Jag är inte den som bangar ur för något kryddstarkt. 
Tvärtom. 
Varje morgon sockrar jag mitt frukostägg med chiliprodukten, Tabasco. 
Midsommardagen mötte jag emellertid Malin nere vid småbåtshamnen i Lomma. Förutom hon är hamnvärd, gör hon sin egen chilimarmelad. 
Det skulle visa sig vara en kvinna med krut i.

Jag fick mer än gärna provsmaka Malins chilimarmelad. Doppade försiktigt tungan i ytterkanten på skeden fylld med djävulsbalsam (chili kallas också så). 
BANG-BOM-KRASCH! 
Truten exploderade. 
Tungan flydde ut i Öresund. 
Där stod jag och hostade och hostade. 
Malin skyndade till med ett halvt glas mjölk. 
Branden släcktes effektivt. 
I stället infann sig en ljuvlig smak i munhålan som fick smaklökarna yrvaket titta fram. 
Herre min Gud sicken marmelad. 
Det var annat än Gunillas apelsinmarmelad.
Sedan drog Malin upp sin högra arm och visade mig sin förnämliga tatuering. 
”Klockslagen när mina barn föddes,” sa hon och skrattade. 
Fast det är en helt annan historia. 
Tala om en kvinna med krut i. 
Tack för marmeladen, Malin.

 
 

Inga kommentarer: