torsdag 17 juni 2021

Förskolebarn fick morakniv i sommargåva: "Jag fick min första kniv 5 år gammal"

 

Läste i papperstidning om förskolans sexåringarna i Lunds kommun som fick moraknivar i sommarpresent. 
Det låter hur galet som helst. 
Det tycker inte skolans rektor. 
Ser det som en täljkniv som utvecklar de små barnen 6 år gamla. Här är det läge ta sig för pannan. 
Sedan rotar jag som vanlig i mina gömmen. 
Minns tydligt att jag fick en kniv med tjusigt pärlemorskaft, endast 5 år gammal. 
För 70 år sedan var det inget ovanligt alls. Fick den av en släkting. 
Ingen i min vuxenvärld reagerade alls. 
Visst skulle lille Calle få leka min en sylvass kniv. 
Jo, jag täljde barkbåtar och kottade på pinnar. Hur kul som helst. 
I förskolan 70 år senare blev däremot föräldrarna förvånade och arga. Det är naturligtvis inte lämpligt alls ge små sexåringar en morakniv som sommargåva. 
Och se där. 
I mina gömmen fann jag min kniv som jag fick endast 5 år gammal-se bild här nedanför. 
Tänk som det kan sluta. 
Nej, jag blev inte knivkastare som vuxen. 
Tack och lov för det.

 

Inga kommentarer: