tisdag 22 juni 2021

Lomma midsommarfint-armada klipper häckar

 

Elin på bilden ingår i Riksbyggens armada som klipper häckar nere vid Havsblick i Lomma. 
Inte mindre än fem klippare går loss på häcken. Men så är också Lomma häckarnas förlovade land. 
Så här års hörs häcksaxarnas ljudliga tuggande lite överallt i byn. 
Midsommarfint ska det blir. 
Jag vet själv hur häckägarna har det i Lomma. Ägde en gång i tiden en villa på Briggatan som var kringgärdat av en enorm häck. 
Åt skogen för lång och dessutom alldeles för hög. Den skulle klippas till varje midsommar. 
Inte nog med det. 
Även till hösten skulle fanskapet tuktas. 
Snacka om att jag var trött på häckuslingen. 
Grannarnas granskande blickar var inte nådiga. Alla med årsringar kring ögonen efter allt klippande. Jag var trots allt rookie. Nybörjaren som till och med lyckades klippa av ena grannens sladd. 
Sicket elände. 
Det var det jag kom och tänka på, när jag såg Riksbyggens armada gå till attack på häcken utanför Havsblick i Lomma. 
Jag tog mig hem och stirrade på vår vildvuxna Täppa. Tid och ringa Storsonen. 
Alltid någon fördel med att vara handikappad.

 

Inga kommentarer: