lördag 12 juni 2021

Här spirar Lommas första rospotatis-nypotatis till midsommar

 

Mitt bland allehanda rosväxter i vår rabatt sträcker sig potatisblasten allt mäktigare mot skyn. Små blomster kan skönjas. 
Framtiden ter sig spännande. 
Meningen är att till midsommar ska det skördas nypotatis till nubben och sillen. 
”Inte många odds på det,” tänker du kanske med all rätt. 
Rocket (självklart) heter sättpotatisen som planterades tidigare i våras. Min hustru, bonnatösen, sätter annars också Rocket i hinkar och äkta potatislådor från barndomshemmet. Där skördades det på sin tid tonvis med potatis varje höst. 
Nu är frågan om det blir några nypotatisar i vår rosenrabatt. Ett nytt spännande grepp. 
Hållbar odling. 
Garanterat giftfri. 
Miljöpartisterna borde jubla i högan sky. Gärna ett diplom till min bonnatös. 
Kusin Vitamin, Lennart, i Holm utanför Halmstad tände på hinkodlingen. Redan den 4 juni blev skörden framgångsrik-se bilderna här nedanför. 
Förvåningen stor. 
Guldet räckte till tre måltider: sill, fläskkotlett och lax. Den som skrattar först skrattar sist. 
FOTNOT. Jag har varit indisponibel i veckan på grund av sjukdom. Nu gör jag en omstart med potäter i vår rosenrabatt. Hoppas både jag och odlingen håller.

 

Inga kommentarer: