torsdag 3 juni 2021

Lomma Nytt: Anticimex använder drönare i jakten på skadedjur

Drönaren svävar över hustaken. Jakten på måsägg trappats upp. Drönaren inringad av mig på bilden här ovanför. 
I min brf Skrattmåsen, av alla namn, förde vi under många år ett slags krig mot fiskmåsarna. 
Det började i den lilla skalan. 
En (1) mås ruvade sina ägg på ett av våra hustak. Gulligt, tyckte vi alla. 
Åren som följde invaderades vi av måsar. Till slut alldeles för många. 
Det urartade. 
Måsarna tog över takåsarna. Anföll oss boende som störtbombare. Även jag fick min beskärda del. Väldigt otrevligt. Skrämmande, faktiskt. Rena skräckfilmen som ur Alfred Hitchcocks, Fåglarna. 
Tidiga morgnar förde de också ett sagolikt liv. Folk kunde inte sova. Måsarna gjorde verkligen skäl för brf Skrattmåsens namn. Anticimex kopplades in. 
Det letades och plockades ägg på våra tak. En inte helt riksfri arbetsmetod. 
I år kom drönaren till våra tak. Anticimex blev modern. Drönaren missar inga måsägg. 
”En helt otroligt bra metod. Nu slipper vi riskera livet på såphala tak. Vårt arbete har underlättats betydligt,” säger herr Anticimex till mig och håller upp drönaren till allmän beskådan. Vi boende har fått frid i sinnet. 
Tack för det.

 


 

Inga kommentarer: