torsdag 28 februari 2019

Nagelbitare när Sveriges damer tog stafettguldet

När jag växte upp, fick jag lära mig allt om finskt sisu inom idrotten: att aldrig ge upp, utan pressa sin kropp till the bitter end. 
Nu när jag blivit mer än vuxen, har jag fått lära mig svenskt sisu. Biter lika bra som vilken sisu som helst.
Stina Nilsson, 25 år, körde skiten ur den norska stjärnan, Therese Johaug, på den sista stafettsträckan. Norskan närmade sig, gick förbi Stina en kort stund. Då slog Stina Nilsson till. Satte in en jätterökare och utklassade Johaug på själva upploppet. 
Sverige med Ebba, Frida, Kalla och Stina tog hem stafettguldet, efter en formidabel uppvisning. 
Svensk sisu när den är som bäst. Trodde jag tills Stina Nilsson efter loppet sa sina numera bevingade ord: 
”Jag dör hellre, än blir tvåa.” 
Där kom den-svensk sisu. 
När kroppen är tömd. Finns inte mer att ge, då ÖKAR Stina trycket på Therese Johaug, med krafter som egentligen inte finns.  Jo, i hennes egna ord om hellre döden än bli tvåa. Tanken gav henne kraft nog att vinna.
Vår Herre fanns nog med på ett hörn.
 Någon har sagt.
"Skidåkare är inte riktigt kloka."
I alla glädje, får vi inte glömma Charlotte Kallas tredje sträcka som grundlade, den här efterlängtade guldmedaljen i Skid-VM. 
Snacka om nagelbitare. 
TV-soffan behöver ingen skidvalla den närmaste tiden.

Inga kommentarer: