tisdag 19 februari 2019

Vatten i influensasprutan?

Idag-tisdag-är det exakt en vecka sedan, jag satt i neurologens väntrum på Universitetssjukhuset i Lund. Väntade på komma in till min doktor. Med mig var också hustrun som moralisk stötta samt extra öra. 
Inget konstigt med det. 
Det är skönt vara två. 
Nej, det konstiga var att väntrummet var fullt med folk som väntade på sin tur. I regel är det tämligen tomt. 
En meter framför oss, satt ett äldre par, väntandes på sin tur. Plötsligt nös kvinnan. Inte en utan två gånger. 
Kraftfulla nysningar. 
Rakt ut i den tomma luften som fylldes med virusbakterier som landade på mig och hustrun. Det fanns ingen annanstans ta vägen. 
”Det var som fan,” tänkte vi båda tyst för oss själva. Tröstade oss med att vi fick vaccinationssprutan mot influensan i oktober. 
Man är väl svensk och ville inte ställa till med en scen. 
Natten till fredag vaknade jag upp och var på väg bli sjuk. 
Tydlig tecken. Influensa på G. 
Värre skulle det blir. 
De följande dagarna stod jag verkligen på näsan. Även hustrun stormade samman i årets influensa. Vi kunde briljera med hela paketet: feber, hosta, snuva i litervis, frossa, ja , hela skiten. 
Där har ni förklaringen till, varför det inte blivit något på bloggen. Herr Bloggare har varit och är helt utslagen. Skriver detta under stor vånda. 
Vänliga människor har hört av sig och berättat samma sak. Trots influensasprutan i höstas, har folk åkt på skiten. 
En man som vågade sig in till oss för kolla elen i bostadsrättsföreningens tjänst, berättade att han fick influensan. 
Andra sidan hade han inte fått någon spruta. 
Det hade däremot hans fru. 
Och hon blev än värre sjuk än el-mannen i fråga. 
Jag har skrivit ett mail till Folkhälsomyndigheten och undrat om det var vatten i den där jävla sprutan. 
Något svar har jag ännu inte fått. 
Något har absolut gått fel med 2018-års vaccination mot influensan, sanna mina ord.Bilden här nedanför till vänster, är från när jag fick 2018-års influensasprutan på Lomma Vårdcentral. Den lovades vara mycket bredare och säkrare än 2017-års fiaskospruta. 
Snick-snack-skitsnack!

Inga kommentarer: