fredag 1 juni 2018

Rovfåglar vakar över mopedbilar i Lomma-en nostalgikick

Nostalgikickar är något som hör hemma i min ålder. 
När man är barn tänker man sällan längre än näsan räcker som ofta var nästa spännande lek. När man blir en gammal man eller kvinna, har näsan växt och man tänker med lätthet, ”på den gamla goda tiden”. 
För min egen del började det med rovfåglar. 
Jag kom i stilla mak körandes med min el-skoter utefter Järngatan i Lommas industriområde. Plötsligt ser jag rovfåglar, sväva över en inhägnad bilpark med bevakningsskyltar. Rovfåglarna störtade aggressivt, än hit och än dit. Gav också som jag uppfattade det, från sig ett obehagligt ljud över bilparken. 
Först trodde jag rovfåglarna var på riktigt. Rätt omgående insåg jag att det var fake news. Syftet med de fladdrande konstgjorda rovfåglarna skrämma bort typ fiskmåsarna från skita på bilarna. 
I stället för registreringsnummer stod det AIXAM på varje bil. Det lät mer som ett företagsnamn. 
Hem och googla. 
Det visade sig vara en hel bilpark med-mopedbilar. 
I Lomma.
I prisklassen 100 000-150 000 kronor. 
Det var då jag träffades av en nostalgikick. 
Min första moppe, när jag fyllt 15 år 1961. En röd Svalan för under tusenlappen. Sachsmotor och handväxel. 
Du kan se den på bild, både på löpet och här nedanför. Ser ut som en moped ska se ut. Köpt hos Olle Perssons cykelaffär i hörnet av Höstgatan/Mellangatan (kan ha fel här), en bit från Lundavägen i Malmö för snart 57 år sedan. 
Genast fick min upplevelse av rovfåglarna och de s k mopedbilarna en helt annan innebörd. Nostalgikick förbi näsroten.
På något vis var det genuinare förr i tiden. 
Mera på riktigt.
Sanna mina ord. 

Inga kommentarer: