fredag 15 juni 2018

Är det farligt bada i Lomma?

Är det farligt bada i Lomma? 
Efter baddramat med en kvinna som omkom, förstår jag om frågan ställs. 
Jag har bott alldeles i närheten av Lommas badplatser i över 30 år. Följt badlivet på nära håll, minst sagt. 
Låt mig säga så här. 
Lomma Beach är så långgrunt, att du som vuxen får vandra långt och länge innan vattnet når ens till knäna-se understa bilden på löpet. 
En alldeles utmärkt badplats för de små barnen. 
På andra sidan Höje å, ligger Hamnhusens badplats. Även kallad T-bryggan, efter den långa bryggan ut i Öresund-se översta bilden på löpet. 
Badplatsen har blivit allt mer populär för varje år. Här lockar både sand och gräs att ligga och sola på. 
Även vid T-bryggan är det tämligen, men bara tämligen, långgrunt. Småbarn som badar bör vara under uppsikt. Badande barn bör för övrigt alltid vara under uppsikt. Även på Lomma Beach. 
För ca 15 år sedan avled en äldre mansperson i vattnet. Hittades flytande under bryggan. Dödsorsak hjärtinfarkt. 
1994 dök en yngling i 20-års åldern från T-bryggan längst ut. Det ska man definitivt inte göra. Åt helvetet för grunt. Han lär ligga totalförlamad än i denna dag. 
Sedan har vi då den mindre bryggan en bit bort. Av oss som var med i slutet av 1980-talet kallad för ”Lille-Johns brygga”. 
Det var nämligen den dåvarande Lommaprofilen, Lille-John, som såg till att kommunen satte dit en brygga. Fast det är en helt annan historia. 
Här blir vattendjupet mer dramatiskt. Jag brukar säga det når mig till hakan direkt. Jag är ändå 193 cm lång. 
Det var alltså här ute som kvinnan drunknade eller drabbades av en sjukdom-se bilderna från badplatsen här nedanför. Vilket som helst så är det tragiskt. 
Så trots det blir mitt svar på frågan om det är farligt bada i Lomma ett nej. Det är inte farligt alls. 
Jag har bott i Bohuslän i närmare 10 år. Där var det verkligen farligt att bada. Såphala berghällar. Badvattendjup på 30-100 meter direkt. Inget ovanligt alls. 
Bada på, Gott Folk. 
I Lomma.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tänker simma från lomma till Västrahammn. Jag är en bra simmare men är det nåt farligt?