söndag 3 juni 2018

Badkaos söndag-drunkningstillbud!

Jag kan inte begripa hur jag kan hamna mitt i allt elände. Söndagens baddag var på ytan, i alla fall, någon stillsammare än lördagens ballyhoo med ambulanser. Trots att det var ÄNNU fler badande vid Lommas saltstänkte (visst) stränder. 
Jag körde mina varv med el-skotern för kolla in läget. 
Pratade med folk jag kände. 
Pratade även med folk jag inte kände. 
Alla trivdes i den sagolika högsommarvärmen med badvattnet som börjat få upp ångan. Körde in i samhället för en kall öl hemma hos min son. 
Fridens liljor. 
Tog sedan ett sista varv ner till Lommas sjöräddning. 
Frågade hur dagen varit. 
”Endast ett motorhaveri,” fick jag till svar. 
Då går larmet. 
Prick klockan 16.50.
Drunkningstillbud. 
Sjöräddarna på tåspetsarna. 
”Var?”, skrek jag. 
”Sibbarp”, fick jag till svar. 
Sibbarp är Limhamns badplats. 
Mer fanns inte att säga. 
De tuffa sjöräddarna drog iväg med sirener och blåljus. Sjöräddningsbåten krängde av frenesi. Ut genom inloppet till Lomma hamn. 
Bråttom, bråttom. 
Skarpt läge-se bild här nedanför. 
Det var en syn att skåda. 
Samtidigt kände jag hur min journalistiska puls snurrade på högvarv. Varför har just jag en förmåga och hamna i diverse dramer? 
Ja, säg det. 
Hoppas drunkningstillbudet ordnade upp sig till det bästa.
Jag körde hem och åt Bullens korv. 

Inga kommentarer: