lördag 9 juni 2018

(Avsnitt 3) Det kan gälla ditt liv-hit ska Lommaborna springa om kriget kommer

Varje röd prick på kartan över Lomma kommun är ett skyddsrum. Det är alltså till något av dessa ställen ni ska ge er så fort som möjligt om kriget kommer. 
Vi har här på bloggen under de senaste dagarna kunnat berätta för er vad ni då möts av: lägenhets-eller cykelförråd, packade med de boendes saker. 
Det som ska rädda ditt liv, minst sagt, tvivelaktiga saker. Obegripligt gammalt och förlegat. 
På löpsedeln har jag ringat in i rött ett telefonnummer som man ska kunna ringa för få upplysningar angående skyddsfiltret. 
Jag ringde. 
Möttes av en inspelad röst som meddelade att abonnenten inte finns längre. 
När vi höll på som bäst med toalettstolen gjord av plywood, passerade en syriansk flykting förbi. 
Givetvis passade jag på fråga om det fanns några liknande räddningsdass i det sönderbombade Syrien. 
Jag fick ett skratt till svar och två snabba no, no. 
Så var det alltså med det. 
Nej, vår undersökning har varit en bedrövlig upplevelse. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som jag plockat skyddsrumskartan på löpsedeln från, får allt ta och rycka upp sig rejält. 
Det här duger absolut inte. 
Skäms på er, MSB, med Dan Eliasson i spetsen som ny generaldirektör.

Inga kommentarer: