onsdag 30 maj 2018

Jag en multisjuk gör tummen ner för hettan

Sjukvården larmar och står i: äldre och multisjuka ska hålla sig inne i hettan. Faran för kollaps överhängande. 
Du kan till och med dö av rekordvärmen som Svea Rike drabbats av. Något liknande tror jag mig inte upplevt i maj månad, under mitt händelserika liv.
Våren fick inte plats 2018. 
Det blev högsommarvärme med spets omedelbart i sköna maj. 
Eftersom jag platsar som äldre och multisjuk med minst sju diagnostiserade sjukdomar, finns det ingen anledning jaga fram en nödställd äldre och multisjuk Lommabo, för ett blogginlägg. Det räcker och blir över och berätta om mina egna äventyr i värmen. 
Först och främst. 
Jag tar sjukvårdens larmrapport på största allvar. 
Ändå for jag omkring i Lomma på min el-skoter under gårdagen. Även om jag varit noga med vätskeersättningen som går och köpa på apoteket, räckte det inte på långa vägar. När jag kom hem kände jag mig nästan utsuddad i livet. 
Jag har en professionell blodtrycksmätare. Den slog inte i taket, men nästan i golvet. Jag mådde apa: yrsel, lätt illamående och trötta ögon som nästan behövde en behå. 
Nej, det var inget kul alls. 
Så de närmaste dagarna håller jag mig i stillhet. 
Sitter en stund under mitt parasoll i Täppan. Läser in mig på lagen och spelarna inför fotbolls-VM i Ryssland. 
Vilar i mitt sovrum medan en ostlig vind sveper in i det vidöppna fönstret. Det svalkar min eländiga kropp. 
Sjukvården larmar och står i. 
Ta det på allvar. 
Det gjorde inte jag under gårdagen. 
Jag fuskade. 
Förlåt. 
Jag vill inte bli utsuddad igen.

Inga kommentarer: