torsdag 24 maj 2018

Lapa sol: Drunknar sommaren i vårsolens glans?

Det är här vi är just nu. 
Det är här vi varit de senaste tre veckorna. 
I solen. 
I en ständigt skinande sol. 
Svenskarna kan vara en av världens få folk som l-a-p-a-r sol. 
Du har säkert hör det. 
”Sitt inte här inne. Ut med dig och l-a-p-a lite sol.” 
När jag var barn sa min mormor vackra sommardagar. 
”Sitt inte där och brumma med din träbil. Ut i solen, så du får lite vitaminer. Blir stor och stark i och står emot vinterkylan bättre. Sol är bra mot sjukdomar.” 
När jag var barn l-a-p-a-d-e vi alltså aldrig sol. 
Solen bara fanns där i våra ystra lekar. 
I Lomma har jag de senaste dagarna träffat medborgare som, just det, l-a-p-a-r sol. Ett är då säkert. 
Människan blir gladare när solstrålarna träffar ens dystra sinne. Medborgarna ropar, ”Hej Calle” och jag svarar ”Hej Ture, Stina och Kurt.” 
I en av Lommas mer centrala matbutiker träffade jag av en händelse på Maria från Öland. En ung förtjusande dam som irrade omkring med en tom colaburk, hon ville dumpa för tjäna 1 kr panten på burken.
Maria flyttade in i byn för några dagar sedan. Bor i något av ett kollektiv. Hon var strålande glad trots ingen solstråle i butiken. 
Vi blev vänner i kampen få tjäna 1 kr. 
”Folk är så vänliga här i Lomma,” sa Maria och log behagligt så klimatförändringen kom i otakt. 
Jag ville inte avslöja hemligheten bakom snälla medborgare i Lomma: 
vi l-a-p-a-r sol. 
Då blir man snäll. 
Det sa också alltid min mormor, när hon skickade ut mig i barndomens ständiga solstrålar. Fast samma fråga som vi alla ställer oss, hade även öländskan, Maria, med sig i bagaget: drunknar sommaren i vårsolens glans? 
Glöm inte. 
Vi har juni, juli och augusti framför oss. 
De riktiga sommarmånaderna. 
Hoppas vår Herre giver oss nåd och låter solen skina tills höstbruket drar igång.

Inga kommentarer: