fredag 11 maj 2018

Morgondagens trafikkaos i Lomma hamn-som Bombay

Jag har valt en drastisk bildillustration på löpsedeln. 
En vanlig dag med bilkaos i Bombay, Indien. 
Detta pågår dag ut och dag in. Trafikplanerarna verkar ha åkt på långsemester för evigheter sedan. 
Vi är på väg med god fart åt samma håll i Lomma hamn. 
Sommarens restaurangliv, mysigheten och med Lomma Beach som grädde på moset, lockar allt fler. 
Lomma har skapat en sockerbit. 
Anders öppnade upp Glassfabriken 2012. Den ligger mitt i smeten. Han om någon, har följt framåtskridandet. 
”Det är naturligtvis en fantastisk utveckling. Jag har märkt en klar ökning för varje år av besökare från inte minst andra skånska orter. Det är givetvis vi handlare tacksamma för. Däremot är det allt mer tilltagande trafikkaoset mindre roligt. I alla fall inte för de boende här nere i hamnen. Det kan bli jobbigt många gånger,” säger Anders till mig.  
Andra boende berättar för mig att parkeringen är vild, minst sagt. Värst har de som är nyinflyttade som hamnat i kö för plats i bostadsföreningens garage. De kan ha dragit en nitlott. I månader. 
Vanliga parkeringsplatser finns knappast. De som finns erbjuder endast två timmars parkering. 
Det verkar som trafikplanerarna i Lomma gjort som i Bombay. Tagit en långsemester för evigheter sedan.

Inga kommentarer: