onsdag 16 maj 2018

Glad i dag: Mitt hjärta säger ”bumpelibump” till livet

Jag var under förmiddagen och fick en omgång ekokardiografi på Universitetssjukhuset i Lund. Det är en ultraljudsundersökning av hjärtat. 
Hjärtats storlek, rörelse och pumpfunktion samt klaffarnas funktion undersöks. Helt enkelt kollar om ens hjärta är något att ha. 
Sedan 2004 har jag åkt på otaliga hjärtflimmer samt eldkonverterats nio gånger med lyckat resultat. 
Det innebär nedsövning. Några hundra volt skjuts in i ens kropp. Sedan ska ens hjärta i bästa fall ticka rätt igen. 
Lägg därtill, att en annan gång fann en ultraljudsundersökning en ilsken tumör i höger njure. Cancer. 
Akutoperation som tog tio timmar. 
Nära döden upplevelse, men jag överlevde. 
Fasansfullt.
Förstå att jag var rätt skakis i morse, när det skulle till en analys av mitt sargade hjärtats tillstånd. 
För inte tala om min nervflora i hysterisk vårblomning. 
På översta bilden på löpet pekar sjuksköterskan ut tillståndet i vänstra förmaket i mitt hjärta. Perfekt. 
Klaffarna perfekta. 
Pumpfunktionen perfekt. 
Ja, hela mitt ömma hjärta helt perfekt. 
Fan, jag tror knappt det är sant. 
Hur kan det vara möjligt? 
Tack Gud Fader i himlen. 
Jag tror jag sjunger som Björn Skifs: 
"Håll mitt hjärta Håll min själ 
Lägg mitt huvud i ditt knä 
Säg att du menar 
Och vill mig väl 
Håll mitt hjärta Håll min själ"

Inga kommentarer: