tisdag 6 mars 2018

Så många ton salt har besegrat isfläckarna i Lomma

Det här är Salte-Lasse i Lomma. 
Välkänd och omtyckt i byn. 
Utan Lasse hade säkert en och annan Lommabo åkt på ett eller annat ben-eller armbrott. I värsta fall både ock. 
Vintern kom plötsligt till Lomma. 
Gröna Lomma blev över en natt vita Lomma. 
Isigt värre. Livsfarligt ge sig ut. Då fick Salte-Lasse äntligen gå loss med sin plog-och saltmaskin. 
Innan tuppen gal har han farit omkring till långt fram på dagen. Kvällarna med om det krisat. För inte tala om nätterna. 
Det blev ett sjukhelvetiskt saltande av gång-och cykelbanor. 
Vilket verkligen behövdes. 
I morse var det åter glashalt. 
Jag tog mig med viss möda fram till garaget. Då körde jag ändå med min el-skoter. Vips kom Salte-Lasse med sin saltbomb. 
”Det har gått åt 3,5 ton salt. Det har varit nödvändigt”, berättar han för mig. 
Bra att du finns. 
Tack för vi har ben och armar hela.

Inga kommentarer: