tisdag 13 mars 2018

Del II: Sophia Loren gjorde mig rik

Först vill jag tacka min vän på Facebook, Ann-Catrin, som löste den gordiska knuten med Sophia Loren. 
Ann-Catrin skriver i en kommentar: 
”Wow! Hon var en av min barndoms favoriter. Den där bilden är från filmen där hennes motspelare var Peter Sellers. Han spelade doktor. "My heart goes bom, bodibom, bodi, bom, bodibom, bodibom, bodi, bom, bodi, bom, bom, bom!" 
Filmen hette, Miljonärskan, och släpptes 1960. Så nu vet vi det. Kul var den också, vill jag minnas. 
Sedan till varför jag skriver i rubriken att Sophia Loren gjorde mig rik. Det handlar om den förtrollande vackra filmstjärnans autograf som jag har i min ägo. 
Den köpte jag på en leksaksmässa för snart 10 år sedan i Helsingborg av en äldre gentleman för 40 riksdaler. 
Inga större pengar. 
Bara kul att ha Sophia Lorens autograf. 
Då ser jag till min förvåning att Crafoords auktionshus fick 3801 kr för hennes autograf i november förra året. 
Autografen något annorlunda än min. 
Efter egna studier av hennes namnteckning, kan jag konstatera att mellan varven drog Sophia Loren ner L när hon skrev ut Loren. 
Vad är äkta? 
Förfalskarmarknaden i den här branschen är gigantisk. FBI har till och nmed gått ut och varnat att räkna med 70 procent är förfalskningar. 
Jag får be Ann-Catrin slå en signal till Sophia och stämma av läget. Det kan bli nog så bom, bodibom, bodi, bom, bodibom, bodibom, bodi, bom, bodi, bom, bom, bom...
FOTNOT. Det här inlägget är en lagom uppmjukning inför morgondagens-onsdag-operation. Ingen stor sak i sig, men ändock en operation. Rockbäck ska städas, kan man kanske uttrycka saken. 

Inga kommentarer: