fredag 30 mars 2018

Aftonbladet: Synskadad-om sanningen ska fram

Lååångfredagen är just en sådan dag, då jag brukar fördjupa mig i viktiga ämnesområden. I påskhelgen drar allas vår älskling, allsvenskan, i gång efter lååång vinterdvala. Fotbollen i luften. 
På riktigt. 
Tjohooo! 
Lååångfredagen förvandlas då till bibelstudiernas dag: kvällstidningarnas två tjocka bilagor med hundratals sidor om och inför den allsvenska starter. 
Sitter som ett skott i krysset. 
Tills jag kommer till sidorna 60-61 i Aftonbladet med alla tiders allsvenska tabeller. Även om jag läst dessa tabeller tusentals gånger i mitt liv, får nörden i mig aldrig nog. 
Bara det att MFF tog sitt första allsvenska guld, säsongen 1943-44, är en klang mitt i smeten/gröten. 
För en jävla-förlåt lååångfredagen-smet/gröt är Aftobladets uppräkning av tabeller. Om sanningen ska fram, är det ingen läsning för synskadade eller äldre som börjar se som fan-förlåt igen-själv. 
Den som har redigerat denna bilaga i Aftonbladet, är garanterat en yngling med örnblick i 20-års åldern. 
Unga fräscha ögon. 
Skiter väl i oss äldre. 
Eller synskadade med, för den delen. 
Det hjälpte föga jag tog fram ett förstoringsglas. Båda sidorna med de historiska allsvenska tabellerna blev till  en smet som gröt.
Eller tvärt om.
Oläsligt. 
För detta hade ni på Aftonbladet mage och ta 79 trötta pensionärspengar för. 
Skäms.

Inga kommentarer: