tisdag 29 maj 2018

Glad nyhet: Premiär för svenska jordgubbar i Lomma

Här står Lars mitt i årets jordgubbsexplosionen och myser. 
Lars driver Mårtenssons Livs i Lomma. I dag är det premiär för svenska jordgubbar i butiken. Inget ovanligt. 
Lars brukar i regel vara först ut med ”gubben” i Lomma. 
”39 kronor litern är priset för dagen. Eftersom det ser minst sagt lovande ut, kommer säkert priserna för jordgubbarna sjunka framöver, säger Lars Mårtensson till mig-se där en glad nyhet. 
”Det kan till och med bli priskrig till jordgubbsälskarnas fromma,” försöker jag, med tanke på saft och sylta. 
”Inget är omöjligt,” svarar Lars och så skrattar vi ikapp. 
Det finns nämligen ingenting som gör en svensk så glad som svenska jordgubbar. Nu är den här. Det ska vi tacka vädret för. En slösande sol som om det är högsommar ute. Är då detta rekordtidigt för ”gubben”? 
”Nej,” fortsätter Lars. Jag har varit med om det förr. 
Finns det då några jordgubbar kvar till midsommar? 
”Inga problem. Då odlas en senare sort fram,” slutar Lars Mårtensson och jag bestämmer mig för mumsa i mig en svensk jordgubbe. 
I dag är livet plötsligt värt att leva. 
Jordgubbe på er.

Inga kommentarer: