Sjukvården vill att
alltfler håller kontakten med diverse vårdinrättningar via 1177.
Det är ett
telefonnummer för sjukvårdsrådgivning som du kan ringa dygnet
runt, var du än är i landet. Du får prata med en sjuksköterska
som hjälper dig att bedöma dina symptom och ger dig råd.
Så skriver man i informationen.
Det låter bra.
Problemet är att
det finns så mycket mer om man behärskar tekniken, och ger sig på
logga in. Då möts man av ett helt smörgåsbord med
sjukvårdsinrättningar, din journal, recept osv i all oändlighet.
Det är här som många äldre kör i diket.
De allra flesta har sin lilla
mobiltelefon. Den är inte helt lätt att hantera för än äldre
person som tex har åldersförändringar på synen.
Vi är väldigt
många som har det. Bara skriva till sjukvården eller den klinik som
gäller, kan ställa till ett helvete. Först måste du hantera
skriva in vilken klinik. sjukhus det gäller. Sedan fylla i en lång
lista med frågor, samt sluta med skriva in vad man söker för.
Receptröran ska vi inte tala om. Den är inte att leka med som äldre
besökare.
Själv har jag inga problem. Jag äger en fast dator med
en 28 tums skärm. Här kan jag se allt tydligt och klart. Lätt att skriva
till mina läkare eller sjuksköterskor. Nu har jag en hel del
fördelar.
Jag är en gammal journalist. Tränad att skriva och ta
mig fram i de mest krångliga situationer.
Senast i veckan.
Skrev en
fråga till en av mina läkare klockan 11.10. Han svarade mig klockan 11.22.
Lätt och smidigt, men hur många äldre klarar det med nedsatt syn?
1177 kan vara ett helvete på jorden för många äldre personer.
Det skrivs det aldrig om.
Nu är det gjort.
Tack för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar