torsdag 25 april 2024

Rolf spikade samman Lommas kommunhus-Robert river hela rasket

 

Tog en tur ut i den vassa vårsolen. Lite frisk luft kan aldrig skada. Stannade till vid rivningen av Lommas kommunhus. Det ska som vi vet, byggas ett nytt fint kommunhus samt en gymnasieskola. 
När jag stirrar in i gapade hål i byggnaden, dyker plötsligt Rolf,76, upp och stannar till. Pekar mot byggnaden som snart kommer falla samman och säger. 
”Här har jag slagit in tusentals spik. Har jobbat som snickare och var med och byggde huset i början av 1960-talet. Det gick åt många spik, vill jag lova. Det blev ett bra och gediget bygge. Nu rivs det. Tycker det är synd. Hade fungerat utmärkt och renoverat det,” berättar Rolf för mig. 
Ser man på. 
Rolf spikade samman Lommas kommunhus en gång i tiden. Nu river kommunhövdingen, Robert Wenglén(M), det. Robert Wenglén stod för några år sedan och pekade ut stridsfrågan kommunhuset för mig. Det har nu lett fram till en folkomröstning den 9 juni. 
Herre min Gud, då finns det enbart smulor kvar av stridsfrågan. Rolfs otaliga spikar som han med möda bankat in med hammare, är ett minne blott.  
Känns som folkomröstningen går samma väg.

 
Känns som folkomröstningen går samma väg.

Inga kommentarer: