söndag 28 april 2024

Våren i Lomma: Tulpanen som gick vilse

 Mitt bland hortensians grönskande bladverk, slog det plötsligt ut en tulpan. En märklig företeelse, minst sagt. Våren kom med lördagen. Vårsolen gassade. Det blev livat värre i grönskan. Då slår en ensam tulpan till. Dansar och niger. Äntligen vår i Täppan. En tulpan som gått vilse. 
”Kära lilla vän. Var kommer du ifrån?” 
”Jag kommer från en ensam lök som en hök råkade tappa.” 
”Ser man på. Du har lyckats spränga dig upp, mitt bland hortensians grönskande bladverk. Det var inte dåligt. Rätt unikt faktiskt.” 
”Ja, jag är stark i vårsolens glans.” 
”Välkommen då. Även om det blir ett kort besök.” 
”Ja, mina kompisar brukar bunka samman sig. Nu ska jag passa på och sola mig lite.” 
”Gör du det. Själv ska jag se MFF-AIK.” 
”Borde bli vinst idag.” 
Oj, en tulpan som är fotbollsintresserad. Världen är allt bra märklig. (Ja, vad säger man till en tulpan?)


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: