torsdag 18 april 2024

Uppdaterad! Lomma ringer till Falköping: Prästen som smular

 

Min favoritost är en 18-månader lagrad prästost. Jag gillar när det är tryck i ostsmaken. Problemet kan vara att prästen smular så förbannat. Detta på grund av lagringstiden. Tipset är då att skära den med kniv. 
Visst tjockare skivor men godare, faktiskt. 
Visste ni att prästosten är Sveriges med populära ost? Franska ostar kommer inte ens i närheten. 
För drygt 50 år sedan for jag till Falköping. Ett svenskt ostrike på Västgötaslätten. 
Jag ville veta varför min 18-åriga prästost, var så svår att få tag på. 
Svaret glasklart som en ostbåge är lätt krokig. 
Osten glödhet. 
Så populär att den inte ens hinner lagras i 18-månader. Nu har det alltså gott drygt 50 år sedan dess. Jag var riksredaktör/reporter på GT i Göteborg, och for till Falköping. Jo, det blev ett stort uppslag i tidningen. 
Tid att återvända 50 år senare. Jag ringde upp, produktionschefen Uno Elofsson på Falköpings Mejeri. ”Situationen är som för 50 år sedan. Osten är väldigt populär, så ibland hinner vi inte ens få fram den,” svarar Uno Elofsson. Prästosten håller alltså stilen även 50 år senare. Inte alls tappat fart. Snarare tvärtom. 
Sedan tipsade Elofsson om biskopen. En 24-årig lagrad ost. Den har jag aldrig hört talas om. 
Jakten kan börja. 
Prästerskapet är inte vad det har varit. För i slutet av januari kom följande besked om osten.
Ett parti hårdost av varumärket Biskop Original återkallas av Falköpings mejeri. Orsaken är att det finns misstanke om förekomst av metall i vissa ostar. Det skriver mejeriet i ett pressmeddelande. 
 Man får aldrig vara glad.


 

Inga kommentarer: