torsdag 23 maj 2019

Nu är den här-den köttfria hamburgaren

Namnet-Oumph-får mig nästan sätta hamburgaren i halsen, utan tuggat på den. Tidskriften Fokus skriver så här om Oumph: 
”Oumph är en så kallad extruderad sojaprodukt. Det betyder att de små bitarna och filéerna framställs av en sojaproteinmassa som körs genom en maskin under olika högt tryck.” 
Ett problem är priset. 
Oumph är också dyrare än till exempelvis blandfärs. Det som vi köttätare helst vill ha i en hamburgare. 
Smakar då denna vegoburgare med fejkkött som en normal hamburgare? 
Tyvärr kan jag inte svara på det. 
Har än så länge inte smakat på Oumph. 
Produkten är svensk. 
Konkurrensen hård. 
Det är många matproducenter som ser oss köttätare något att sätta tänderna i inför framtidens klimatdilemma. Inte minst finns det stora internationella tungviktare, att slåss med. Trams kanske du som köttätare trycker. Nä, detta är på allvar.
I Sverige har Sibylla nyligen introducerat Oumphburgaren på sin meny. 
”Vi finns också i både Storbritannien och Irland,” berättar Lisa på företaget, Food for progress, som forskat fram Oumph. 
Vill du laga den själv, fann jag ett recept på Tasteline. Oumphburgaren med ingefärspicklad gurka och rödkålsslaw-se bilden här nedanför. 
Fast själv föredrar jag testa originalet. 
Hallå Sibylla! 
Här kommer jag. 
”Oumph,” höll jag på säga.

Inga kommentarer: